30.7.2015

Sottunga - Houtskär Näsby

Lauantai 25.7.2015 - Sottunga - Houtskär Näsby (matkapäivä 37)

Lähtö Sottungasta aamulla klo 8.00, jotta ehdimme ajoissa Houtskäriin ja saamme
laiturista paikan. Perillä olimme kuusi tuntia myöhemmin, eli kello 14.00.

Kihdin ylitys (Ahvenanmaalta Turunmaan saaristoon) meni mukavasti sivumyötäisessä
ja leppoisassa tuulessa. Jungfruskäriin saakka (eli keskelle Kihtiä) ajelimme koneella,
koska tuuli oli niin heikko. Heti Jungfruskärin ohitettuamme nostimme purjeet ja pääsimme
tuulivoimalla pitkän matkaa. Tosin emme mitään kovin kummoista nopeutta, noin 5 solmun
molemmin puolin. Tuuli oli heikko ja liian myötäisenä se ei anna meille kovin hyvää nopeutta.

Viime kesänä Kihdin aukolla näimme valtavia sinilevälauttoja, kuva täällä >>
Tämän kesäloman aikana emme ole nähneet sinilevää missään, hippuakaan.
Kertoo varsin kylmästä kesästä tämäkin.

Jungfruskärin ohitus.

Saimme Houtskäristä hyvän paikan, iltapäivällä oli vielä tilaa. Valitsimme tämän kohteen sen
vuoksi, että säätiedotuksen mukaan seuraavana päivänä (sunnuntaina) on tulossa kesämyrsky.
Houtskärin Näsby on suojaisa paikka, jossa jaksamme kellutella mahdollisesti pari päivää,
jos tuulet näyttävät liian kovilta. Lisäksi Houtskärissä nettiyhteydet toimivat kunnolla ja voimme
myrskypäivinä tehdä työasioita.

Pääasiassa seuraamme tuulia www.windguru.cz -sivulta. Sen antamat tuulitiedot ovat olleet
todella hyviä ja tarkkoja. Sen olemme huomanneet, että ennusteessa oleva puuskatuuli on
ollut pääsääntöisesti vallitseva tuulen nopeus. Ennusteen mukaan kesämyrsky olisi alkamassa
sunnuntaina aamuyöllä kello kolme. Ja näin todellisuudessa juuri tapahtui, eli kolmen aikaan
yöllä alkoi viuhumaan...

Tuuliennusteita
seurataan joka päivä - usein monta kertaa päivässä.
Windguru on osoittautunut parhaaksi (www.windguru.cz)

Saavutuuamme Houtskäriin iltapäivällä, meillä oli sudennälkä. Vilpittömästi meidän perhe voi
vakuuttaa, että Näsbyn Grilli Skagenissa on koko saariston parhaat grilliherkut!
Kohtuuhintaiset, suuret annokset, ranskalaiset ovat täydelliset, valkosipuli aioli-dippi on täydellistä,
nopea toimitus, ystävällinen palvelu - kaikki toimii! Koko paikasta ja vierasvenesatamasta
huokuu hyvä henki.

Yöllä kello kolme alkoi myrsky. Tuuli ulvoi, vene vatkasi ja keinui edestakaisin niin kovin,
että uni ei tullut silmään. Takahytit olivat juuri tuulen puolella ja pohja läiskytti niin kovin, että
lapset eivät juurikaan pystyneet nukkumaan. Olimme jo illalla viritelleet poijuköydet kahdesta
suunnasta, joten kovasta tuulesta huolimatta vene pysyi luotettavasti paikallaan.

Laiturissa valmistauduttiin tulevaan tuuliseen yöhön.

Sunnuntai 26.7.2015 - Houtskärissä koko päivä (matkapäivä 38)

Rento "myyräytymispäivä", ulkona tuulee ja sataa, joten voi hyvällä omallatunnolla lojua
sisällä.
Lapset katselivat iPadeiltaan videoita, Netflixiä ja kuuntelivat musiikkia, aikuiset
näpläsivät puhelimiaan ja lukivat lehtiä. Bastian leikki ja pelasi Wiitä. Ihana hyödytön päivä,
sohvilla lojuen.
Lapset innostuivat askartelemaan kuminauhajutuista rannekoruja. Houtskärin kaupasta
löytyi sattumalta "askartelu-kuminauhoja" ja sellaisia "tappityökaluja", joiden avulla
rannekoruja tehdään. Netistä löytyi opastusvideoita. Illalla pelasimme korteilla pokeria.
Benjaminilla on mukanaan pokeri-setti pelimerkkeineen.

Kauppareissulla.

Toiseen takahytiin oli tullut yöllä vettä, sivuseinän hyllylle. Vesisade oli yöllä tosi kova.
Bavariassa on jonkinlainen "suunnitteluvirhe", sillä taakse sivuille jää vettä makaamaan kannelle,
koska sivuilla olevissa metallilistoissa ei ole minkäänlaista veden poistumisaukkoa.
Olemme aikaisemminkin puhuneet, että takakannen sivulistoihin täytyy porata veden poistumis-
aukot
, mutta se on jäänyt tekemättä. Nyt kun vettä tuli sisälle, se vauhditti aukkojen poraamista.
Benjamin porasi kolme reikää molempiin sivuihin, ja enää vesi ei jää seisomaan kannelle.

(Valitettavasti vettä tuli takahyttiin vielä toistamiseen, kovan vesisateen jälkeen. Veden
alkulähdettä on todella vaikea paikallistaa.)

Takakannen sivulistoihin porattiin vedelle poistumisreikiä.

Päivä oli sateinen ja harmaa iltapäivään saakka.

Illalla ilma kirkastui ja pääsimme ulos.

Illalla pesimme koneellinen pyykkiä, jotta saadaan suosikkipaitoja ja alusvaatteita vielä
viimeiselle lomaviikolle.

Maanantai 27.7.2015 - Houtskärissä koko päivä (matkapäivä 39)

Olimme suunnitelleet lähtevämme jatkamaan matkaa. Tuuli oli edelleen aamupäivällä aika
voimakas ja pohdiskelimme jatkosuunnitelmia. Bastian bongasi laiturilta tuttuja;
espoolainen s/y Divina oli meidän kanssamme yhtäaikaa Ruotsin puolella muutamassa paikassa
ja Bastian oli ystävystynyt Annin ja Antonin kanssa. Hän oli aivan innoissaan, kun sai
taas tuttuja leikkikavereita. Päätimme siis jäädä vielä yhdeksi lisäpäiväksi tähän, vaikka
iltapäivällä tuuli tyyntyi ja ilma kirkastui.

Bastian souteli kavereidensa kanssa koko illan ja he olivat kummankin veneissä vuorotellen.

Houtskär Näsby, Grill Skagen.

Kivat tutut soutukaverit löytyi taas!

Houtskär Näsbyn palvelut pelaavat hyvin. Vaikka suihku/sauna -osasto on aika pieni,
se on silti ihan riittävä ja toimii hyvin. Tilat ovat uudehkot ja siistit. Pukuhuone on kuuma
kuin sauna, mutta paikan plussana on kuuma vesi, joka ei ole kertaakaan loppunut kesken :)