2.7.2017

Korppoo Verkan - Houtskär Näsby - Degerby - Rödhamn - Maarianhamina

Maanantai 26.6.2017, Korppoo Verkan - Houtskär Näsby

Kova tuuli jatkuu ja tuulen suunta on meille täysin väärä. Lännen suuntaan pitäisi päästä... mutta itään pääsisi nyt vauhdilla. Pohdittiin kaikki järkevät seuraavat etapit. Kihdin yli Ahvenanmaan puolelle ei nyt millään päästä vastatuulen vuoksi. Korppoon Verkanilla ei jaksettu olla enää toista yötä, joten päätettiin jatkaa seuraavaksi Houtskärin Näsbyyn. Tuuli oli voimakas ja ajoimme lyhyehkön matkan koneella kapeita suojaisia rännejä pitkin.

Erittän kylmä sää (edelleen). Varusteeet on samat kuin talvella. Matkalla tuli myös pieni sadekuuro.

Hertta-koiraa paleltaa helposti, hän rakastaa kääriytyä lämpimiin fleece-peittoihin.

Näsbyn laiturin takapuoli oli melkein tyhjä, joten peruutettiin siihen, keula tuuleen päin. Porukka hyökkäsi heti Grill Skageniin syömään - kanakoria, lehtipihviä, hampurilaista ym. herkkuja.

Näsby on aina yhtä idyllinen ja tunnelmaltaan sympaattinen.

Illalla sup-lautailtiin ja myös Maarit kokeili. Koko perhe linnottautui aitiopaikalle katsomaan näytöstä "miten äiti putoaa veteen". Oli kuulemma katsomossa oikein popcornit ja cokikset kädessä :) Mutta eipäs pudonnutkaan!

Tiistai 27.6.2017, koko päivä Houtskärissä

Aamulla pohdittiin pitkään, mitä tehdään. Seuraavaksi olisi Kihdin ylitys, mutta tuuli on ennusteen (ja havaintojenkin) mukaan aika kova, noin 12-15 m/s ja edelleen hankalasti vastainen. Päätimme jäädä Näsbyyhyn koko päiväksi, koska meillä ei ole kiirettä mihinkään. Kukaan meistä ei halua liian kovalla vastatuulella ja aallokossa isolle aukolle.

Näsbyn laiturissa - kovaa tuulta ja koleaa ilmaa.

Päivä meni osittain työn merkeissä. Maarit teki markkinointijuttuja, joille oli nyt hyvä aika. Ilma on kylmä ja tuulinen, ulkoilu ei suuremmin houkuttanut, paitsi tietysti tarvittavat koirakävelyt ja kaupasta haettiin lisää karkkeja.

Keskiviikko 28.6.2017, Houtskär - Degerby - Rödhamn

Houtskär - Degerby etappi, klo 9.30 - 15.30, matka-aika oli kuusi tuntia, neljä ensimmäistä tuntia purjeilla ja kaksi viimeistä tuntia, kapeat rännit ajettiin moottorilla. Kihdillä oli täydellinen purjehduskeli, tasainen 8 m/s, sivutuuli, ei yhtään puuskia. Tasaista menoa, vene kulki kuin juna eteenpäin, pikkupätkä päästiin myös genaakkerilla.

Iso-B on innokas ottamaan genaakkerin esille, aina kuin vain mahdollista.
Oli kyllä todella hieno purjehdus, vene kulki mahtavasti!

Pysähdyttiin pariksi tunniksi Degerbyhyn, jossa pissatettiin koira, syötiin lounas ja haettiin kaupasta  jätskit jälkiruuaksi.

Degerbyn laiturissa.

Parin tunnin pysähdyksen jälkeen jatkettiin matkaa vielä Rödhamniin.

Tuuli oli illaksi tyyntynyt, joten Degerby - Rödhamn matka, vajaa parituntia ajettiin koneella.

Ihana Rödhamn! Niin kaunis ja upea luonto. Iso-B kävi uimassa, pikku-B uiskenteli märkäpuku päällä. Tyttö-B sup-lautaili. Vesi oli todella kirkasta ja pohjaan asti näkyi hienosti.

Katkenneet lippusiimat vaihdettiin uusiin ja samalla nostettiin Ahvenanmaan lippu mastoon.

Illalla kävelimme kallioilla ja tyttö-B:n kanssa kuvattiin koulutehtävää (kasvio) varten eri kasveja. Ihailtiin ilta-auringossa kylpeviä punaisia kallioita ja Hertta-koira hyppeli iloisena.

Pakko antaa erikoismaininta Rödhamnin uusista, huippu-siisteistä vessoista.

Kuvasin vessanpöntönkin iloksenne... ☺

Torstai 29.6.2017, Rödhamn - Maarianhamina Länsisatama

Aamulla Rödhamnissa saatiin 10 kpl tuoreita sämpylöitä paperipussissa.

Rödhamn - Maarianhamina Länsisatama etappi, matka-aika 1,5 tuntia koneella, perillä kello 15.00. Perjantaille on luvassa myrskytuulta, jopa 20 m/s, joka osuu suoraan Itäsatamaan, joten sinne puolelle ei kannata mennä. Länsisatama tuli illan mittaan täyteen, eli muutkin ovat katsoneet säätietoja ja tehneet saman johtopäätöksen. Saatiin huippuhyvä paikka, ihan läheltä rantaa ja perä laituriin. Paras mahdollinen tuulensuoja tulevien päivien myrskytuulille. Pikku-B lähti bussilla kavereiden mökille Eckeröön yökylään yhdeksi yöksi.

Käveltiin lenkki kaupungilla, syötiin grillimättöä Drakenissa. Illalla oli matkan ensimmäinen lämmin, tuulensuojainen ja aurinkoinen ilta!

Perjantai 30.6. - Lauantai 1.7.2017, Maarianhamina Länsisatamassa

Satamavalinta oli oikea, Länsisatamaan ei juurikaan tuuli osunut. Kaksi päivää Maarianhaminassa olivat tähän astisen loman lämpimimmät päivät. Eikä satanut yhtään, vaikka ennusteen mukaan piti. Kävimme ostoksilla kävelykadun kaupoissa, saalis: Patille hieno tummansininen kevytuntuvatakki, Maaritille Niken urheiluhuosut, Pikku-B:lle Adidas verkkarit, shortsit ja pari paitaa, teineille molemmille paidat, yhteiseksi seurapeli ja tuleville synttäreille lahja, lisäksi spinnereitä ja jotain pientä vielä. Kannatimme siis ihan kiitettävästi Maarianhaminan talousaluetta. Lähes koko ajan söimme ravintoloissa (sushia, pizzaa, Hesburgerilla jne), kun ei jaksettu valmistaa ruokaa.

Venetarvikeliikkeestä ostimme puosuntuolin. Iso-B vinssattiin heti uudella tuolilla mastoon, korjaamaan sammunutta mastovaloa.

Maarianhaminassa siis pari päivää joutilasta oloa, vähän työntekoa iltaisin,
suppailua & shoppailua, kumiveneellä ajelua jne.

Hertan kanssa löysimme Länsisataman viereisesstä metsästä (isolta kukkulalta) kivat metsäpolut
koirakävelyitä varten.

Oli muuten aika jyrkkä nousu kukkulan laelle ja melkein miljoona porrasta...

PS. Blogin sisältö syntyy nyt kännykällä Blogspot-appilla, ja sen vuoksi tekstissä voi olla kirjoitusvirheitä ja kuvat eivät ole niin laadukkaita kuin aikaisemmin.