21.7.2019

Lidö (Ruotsi) - Maarianhamina Länsisatama - Kumlinge Remmarhamn

Torstai 18.7.2019, Lidö - Maarianhamina Länsisatama

Lidö on hyvä paikka lähteä ylittämään Ahvenanmerta, takaisin Suomen puolelle.
Säätiedoissa on luvattu aivan olematonta tuulta, noin 2-3 m/s pohjoisesta. Isolla merialueella tuuli on todellisuudessa lähes aina enemmän - tänä kesänä se on ollut AINA paljon enemmän, mitä on luvattu. Tyttö-B inhoaa avomeriosuuksia, koska hän tulee helposti huonovointiseksi maininkien vuoksi.

Alkumatkasta tuuli näyttää ihan mitättömältä. Kun olemme ajelleet koneella noin 1,5 tuntia, otamme purjeet esiin, koska pieni tuuli näyttää jostain virinneen.

Meillä on koko kesän ollut tapana syödä aamupalaa matkalla. Tämä siksi, että Maarit on nukkunut aamuisin 10.30 saakka ja yritämme lähteä mahdollisimman pian, jotta olemme perillä edes jokseenkin ”ihmisten aikaan” ja saisimme edes sen sataman viimeisen paikan.
Teinit tietysti nukkuvat vielä, aina kun lähdetään.

Alakuvassa ehtoisan emännän loihtimia voileipiä :)

Hertta-koira on saanut tänä kesänä lempinimen "Härski-Hertta". Tämä sen vuoksi, että hän vain kyttää tilaisuuttaa saada napattua voileivän päältä juustot ja leikkeleet - härskisti, eli heti kun silmä välttää, leivän pääliset vilahtaisivat parempiin suihin.

Hertta viihtyy merellä oikein hyvin. Avotilassa ollessa hän käyttää pelastusliivejä, jos hän sattuisi putomaan. Ei ole vielä koskaan pudonnut.
Purjehduksen aikan hän on välillä sitlootassa nukkumassa ja toisinaan sisällä hytissä (jos joku lapsista on hänen kanssaan sisällä). Veneen heilumisesta hän ei tunnu pahemmin piittaavan - on tottunut siihen pienestä koiranpennusta saakka. Minkäänlaista merisairautta tai pahoinvointia Hertta-koiralle ei ole tullut.

Hetkisen kuluttua tuuli vähän lisääntyy ja se onkin kohta noin 6-8 m/s suoraan sivulta. Puhaltaa hyvin tasaisesti, joten purjeet rykäistään sopivaan asentoon ja siinä ne on, ja etenemme kuin juna. Matka etenee miellyttävästi, eikä ole juurikaan aallokkoa.

Noin 1,5 tuntia ennen, kuin saavumme Maarianhaminan Länsisatamaan, tuuli yltyy ja loppumatkan puhaltaakin jo noin 10-11 m/s. Samoin aallokko kasvaa heti ja Tyttö-B tulee istumaan ulkotilaan ja ottaa Ruotsista ostamamme pahoinvointilääkkeen purukumin muodossa. Etenemme ylityksen paljon nopeammin, kuin lopulta ennustetiin.
Matka-ajaksi tuli noin 6 tuntia, Ruotsin Lidöstä Maarianhaminan Länsisatamaan.

Saavumme taas siis "kotivesille" ja Suomen puolelle.

Länsisatamassa on tilaa ja saamme kivan laituripaiikan, johon voimme peruuttaa.
Söimme saavuttuamme pizzaa rannan ravintolassa.
Illalla kävimme kävelyllä Itäsatamassa, jossa tapasimme tuttujen s/y Anegadan ja m/y Loviisan miehistöä.

Ruotsin vierailulippu vaihdetaan Ahvenanmaan lippuun.

Maarianhaminan Itäsataman lähellä on kiva skeittipuisto. Pikku-B:llä on potkulauta-skuutti mukana.

Perjantai 19.7.2019 - Lauantai 20.7.2019, päivät Maarianhaminassa

Perjantaina käymme kaupoissa ja nautimme auringosta sitolootassa istuen. Maarit ja Tyttö-B olivat kahdestaan shoppailemassa. Illalla tapasimme Poika-B:n tyttöystävän perhettä, joka oli myös purjeveneellään samassa satamassa, istuskelimme illalla ihailemassa heidän hienoa klassikkopurjevenettään. Harmi, että Poika-B lähti juuri Turkuun.

Biminin alla olevat uudet valot on iltaisin kivat!

Lauantaina Maarit meni hierojalle Mariebadiin klo 12.30 ja sen jälkeen jäimme yhdessä katselemaan Meripäivien markkinoita. Päivän ehdoton kohokohta oli helikopterilento, johon Pikku-B ja Pati kahdestaan menivät. Aikuiset 60€ ja lapset 40€, oli kohtuu hinta. Helikopteri ajoi vajaat 10 minuuttia Maarianhaminan yläpuolella ja molemmat pojat olivat aivan liekeissä tästä kokemuksesta!

Kesäloman kohokohta oli helikopterilento Maarianhaminan yläpuolelle - se kokemus ei varmasti unohdu!

Tänä viikonloppuna Maarianhaminassa oli paljon tapahtumia: Meripäivät, Poker Run venetapahtuma, vanhojen autojen tapahtuma, klassikko Riva-veneiden näyttely jne. Ihmisiä oli paljon liikenteessä ja oli tosi kiva aistia mukavan kesäkaupungin tunnelmia.

Viimeisenä Maarianhaminan iltana kansi kuurattiin puhtaaksi, upean auringonpaisteen kunniaksi. Vihdoinkin on lämmintä!

Sunnuntai 21.7.2019, Maarianhamina - Kumlinge Remmarhamn

Aamulla oli vielä paljon asioita, joten pääsimme lopulta lähtemään Maarianhaminasta eteenpäin vasta klo 13.00. Olimme perillä Kumlingen Remmarhamnissa illansuussa, reilut 7 tuntia myöhemmin (kello 20 pintaan).

Lähtömme Maarianhaminasta viipyi ja viipyi...  Heräsimme ensinnäkin taas vasta klo 10.30... sen jälkeen oli valtava tiskivuori, joka oli vielä pakko hoidella ennen lähtöä.

”Kun aurinko paistaa, tiskit saa odottaa”.
- vanha Solsidanin sananlasku -

Siispä ennen Maarianhaminasta lähtöä vielä tiskaus, veden tankkaus, perämoottorin nosto, septin tyhjennys ja lisäksi olimme jo puputtaneet lähes kaikki leivät, joten Pati kävi vielä nopeasti kaupassa.

Lähdimme sellaiseen aikaan, että kohtasimme monta isoa laivaa aika lähietäisyydeltä.

Erityisesti tämä yksi Viking Linen laiva ohitti meidät erittäin kapeassa paikassa.

Todellisuus pitkän purjehduspäivän jälkeen... narut ja tavarat on veneessä aina melkoisen sekaisin.

Kumlingen Remmarhamn on aivan kelpo pieni satama. Ei nyt ehkä mikään idyllisyyden kukkanen, mutta aivan hyvä pysähdyspaikka.
Remmarhamniin on rakennettu aivan upouusi huoltorakennus ja siellä on erittäin hyvät suihku- ja wc-tilat. Siitä iso plussa. Rannassa on pieni kahvio/satamakonttori, ja ostamme sieltä jätskit.

Kumlingessa emme ehdi juuri mitään sen enempää tekemään, kuin koiran kanssa pieni iltakävely.

Tässä alla uusi huoltorakennus, jossa hyvät suihku- ja wc-tilat.