Vinkkejä veneen talvihuoltoon

Muistilista veneen syyshuoltoon
Tässä pienimuotoinen selostus, miten veneen syyshuolto tehdään. Tämä on muistilista "aloittelijoille" ja meille itselle, kun emme ole mitään moottoriexperttejä. Useampana vuonna olemme tilanneet koko toimituksen "avaimet käteen" Paraisten Venekeskuksen Mikko & Matti Pasilalta, mutta olisihan se ihan hyvä itsekin ymmärtää mitä siellä moottorissa tehdään.


Koneeseen glykoolit, tämä ohje olettaa, että vene on jo nostettu maihin:


1. Sulje meriveden sisääntulo. Punakahvainen hana, kts. keltainen nuoli.


2.
Käynnistä kone noin 15 sekunniksi, jolloin kone sylkee koneessa
olevan meriveden ulos pakoputkesta.

3. 
Kaada merivesisuodattimen purkkiin (kts.kuva) glykoolia noin 3 litraa - samanaikaisesti
ulkona kaveri laittaa koneen käyntiin ja vahtii, kunnes pakoputkesta tulee glykoolia ulos.
Kone käy siis vain sen aikaa, että glykoli on kulkenut läpi koneen ja sen jälkeen kone
sammutetaan.

4. 
Avaa merivesihana, jotta se on valmiiksi auki keväällä.


Merivesisuodattimesta kaadetaan sisään glykoolia, samanaikaisesti kun konetta käytetään.

Merivesisuodatin:
Samalla kun merivesisuodatin-purkki avattiin (glykoolin kaatamista varten), suodatin otettiin pois pesua varten. Siinä oli aika paljon "levää" ja likaa. Suodatin pestiin vedellä ja tiskiharjalla. Siitä tuli taas oikein puhdas ja kelvollinen.







Öljyn ja suodattimien vaihto:


Nämä tehtiin veneen ollessa vielä meressä:

1.
  Moottoriöljyn vaihto. Enne öljynvaihtoa käytä kone lämpimäksi, niin öljy on juoksevaa ja tulee pois helpommin.

2.  Vaihteiston öljyn vaihto / tai tarkistus.

3.  Öljyn- ja polttoaineen suodattimien vaihto.

4.   Koneen käynnistys ja ilmaus (polttoainesuodattimen vaihdon jälkeen tarpeellinen).

Öljyn tyhjennys: avaa musta nuppi koneen vasemmalla puolella pohjassa. Öljy imaistaan siitä ulos.


Öljynsuodattimen vaihto.


Polttoainesuodattimen vaihto.

 Makeavesijärjestelmän tyhjennys:


Tämä toimitus oli nimeltään vakumointi - eli vesi imetään pois alipaineella.

1. 
Valuta molemmat makeavesitankit tyhjäksi.

2. 
Käännä lämminvesivaraajan alla oleva "nuppi" auki (se lonksahtaa),
jolloin säiliö saa korvausilmaa.


Lämminvesivaraajan pohjassa on nuppi, joka avataan.

3.
Liitä pumppu kiinni makeavesijärjestelmän tyhjennysletkuun.
Bavariasta löytyy koneen vasemmalta puolelta sininen letku (kts.kuva),
jonka kautta koko makeavesijärjestelmä voidaan tyhjentää.

Makeavesijärjestelmän tyhjennysletku. Irroita valkoinen korkki ja liitä tyhjennyspumpun letku siihen kiinni.

Tyhjennyspumpun letku kiinnitettynä siniseen letkuun.
Tyhjennyspumppu. Toinen pää sinisessä letkussa ja toinen pää lavuaariin. Pumppu ottaa virran tupakansytyttymestä.









Tyhjennuspumppu Biltemasta.


Lämminvesivaraajasta / makeavesijärjestelmästä veden tyhjennys
(vaihtoehtoinen tapa edellä olevalle vakumoinnille:


Seuraavana vuonna emme käyttäneet sähköistä pumppua "vakumointiin".
Päästimme ensin normaalisti kaikki vedet pois.
Sen jälkeen pumppasimme vielä lämminvesivaraajasta sinne jääneet vede pois pumpulla.

1.
Avaa lämminvesivaraajassa oleva ilma-korkki (punainen, se loksahtaa "auki"). Muista myös sulkea se. Katso keltainen nuoli.




2.
Liitä pumppu kiinni lämminvesivaraajaan, katso kuva alla:
Keltaisella nuolella merkitty putki on kiinni vihreän nuolen osoittamassa paikassa. Irroita se ja käännä mutkakappale ylöspäin, kiinnitä siihen pumpun imuletku, punainen nuoli.




3.
Pumppaa pumpulla, vesi lorisee pumppuun ja lämminvesivaraajasta tyhjenee viimeisetkin vedet pois.


Tässä manuaalinen pumppu, jolla tyhjensimme lämminvesivaraajasta loput vedet pois.

Hihnan vaihto:Hinha vaihdetaan uuteen joka syksy. Toimitus kuvataan myöhemmin, ne kuvat uhohtui ottaa :)


Muita syystoimia:



Kaada wc-pönttöön glykoolia. Pumppaa kunnes glykooli on mennyt läpi tyhjennysletkun.

Kaada suihkutilan lattiakaivoon glykoolia, käynnistä lattiakaivon tyhjennyspumppu, kunnes glykooli on mennyt läpi.


Impellerin vaihto:


1.
Impelleri kannattaa vaihtaa joka vuosi aina keväällä.
Se on niin halpa osa, että siinä ei kannata säästellä. Kuulemma impellerit ovat nykyään
paljon huonompilaatuisia, että ei kestä montaa vuotta.


Impelleri vaihdetaan keväällä 2015 - jatkossa impelleri vaihdetaan joka toinen kevät.


Vetolaitteen kumi

Solsidanissa se vaihdettiin 2017.

Siivousvinkki:

1.
Pyyhi pinnat tolulla tai kloriitilla, se ehkäisee hometta.

2.
Jätä kloriittipuollo veneen tiskipöydälle korkki avoinna. Ainetta haihtuu talven
aikana ilmaan ja se ehkäisee homeen muodostumista.

3.
Jätä kaikki mahdolliset kaapit ja luukut avoimeksi.
Patjojen paras paikka talvella on kotona varastossa.


Ja sitten katosta rakentamaan :)


Talvella 2019 Solsidanista otettiin masto pois ja talvikatoksen rakentaminen oli helppoa.
Ostimme uudet puutavarat ja uuden peitteen (12x9m).






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lomapostaus 10/2021 - Katanpää - Lootholma - Hakkenpää - Markeluoto Rymättylä - Turku Kotisatama

Sunnuntai 1.8.2021 - Katanpää - Lootholma (matkapäivä #38) Viisi ja puoli viikkoa siitä, kun lähdimme matkaan juhannuksena. Muutama päivä re...