Hanko - Jussarö

Pe 27.6.2014, Hanko - Jussarö (matkapäivä 8)

Hangossa aamupäivällä jatkui vielä uusien köysien vaihto, myös skuuttiköysi päätettiin
vaihtaa hienoon vihreään. Benjamin on uusista köysistä täpinöissään ja kieltämättä
nyt ne näyttää tosi kivoilta. Ja ennenkaikkea vanha huonokuntoinen isopurjeen köysi
saatiin vaihdettua. Sitä tuntui kurjalta vetää kovaa, kun alitajuisesti pelkäsi sen
katkeamista. Nyt on mahdollinen turvallisuusriski vaihdettu uuteen.

 


Hyvästelemme Hangon sataman puolenpäivän aikaan, määränpäänä Jussarö.
Tuuli on aika kevyttä, laitamme kuitenkin purjeet ylös. Noin puolet matkasta purjehdimme
(hitaasti) ja loppumatkan menemme koneella, koska tuuli lopahtaa ihan kokonaan.




Olemme olleet Jussarössä kerran aikaisemminkin, vuonna 2011. Silloin olen hehkuttanut
Troolari Havanna II:n lokikirjaan Jussarön olleen kesän paras kohde! Odotukset ovat siis
taas korkealla.

Saavumme Jussaröön kello 17.30. Laiturissa on vain kolme venettä. Oudon tyhjältä näyttää
täälläkin. Illan mittaan laituri kuitenkin täyttyi viimeistä paikkaa myöten, eli saapujat olivat
aika myöhäisiä.

Jussarö, vieraslaituri

La 28.6.2014, Jussarössä koko päivä (matkapäivä 9)

Vihdoinkin aurinkoa ja lämpöä! Ei tuule yhtään, eli täydellinen päivä laiturissa oleiluun!
Kesäloman ensimmäinen aurinkoinen ja edes jollakin tasolla lämmin päivä!

Myöhäisen aamiaisen jälkeen lähdemme
saarikävelylle
. Ensin suuntaamme vanhaan
merivartiotorniin
, joka on nyt avattu yleisölle.
Sieltä on huikean hienot näköalat!

Sen jälkeen tutkimme merivartiotornin lähistöllä olevat kaksi vanhaa bunkkeria (tykkipaikat).
Lasten (ja aikuistenkin) mielestä se oli tosi
jännittävää - betonisia vanhoja pimeitä käytäviä, rautaisia ovia ja ammusvarastokoppeja.




Ammutut ja autiot kerrostalot näyttävät
aavemaisilta upean metsän keskellä.



Pimeät bunkkerikäytävät ovat
jännittäviä... böö!











 













Jussarön luonto on erittäin kaunis, ja rannoilla on upeat maisemat!

Hyttysiä on paljon rehevässä metsässä. Olemme varustautuneet hyttys- ja punkkimyrkyllä
ja tietysti eväillä  :)


Kävelemme mustalla hiekkarannalla ja keräilemme litteitä kiviä.
Laakealla kallioalueella myös me kirjoitamme pikkukivillä veneemme nimen.


Bettina ja Bastian uivat märkäpuvuilla,
vesi on todella kylmää! Jussarön sauna on valitettavasti palanut kolme viikkoa sitten,
joten emme pääse pesulle.

Illalla maisemassa näkyy noin parikymmentä
joutsenta, eri puolilla rantoja.

Jos olen hehkuttanut vuonna 2011 Jussaröä,
niin ei ole paikka siitä yhtään himmentynyt.
Meidän perhe tykkäsi tosi paljon Jussaröstä! Isommatkin lapset saatiin irtautumaan hetkeksi iPhoneistaan ja samoilemaan metsässä ilman ruikutusta. Mahtava kohde!
Ei ole Jussaröä turhaan valittu "vuoden retkisatamaksi" jo useamman vuoden ajan!


Evästauko bunkkerien päällä
Musta hiekkaranta
Luontopolulla
Jussarö
Jussarö

Illalla vaihdamme vielä etupurjeen. Benjamin on innokkaana kaivanut keulapunkan alta
purjepussin, jossa on veneen edellisen omistajan kertoman mukaan suurempi keulapurje.
Ja sieltähän todellakin löytyi suuri ja erittäin hyväkuntoinen, puhtaan valkoinen keulapurje!
(Ostaessamme veneen, emme ole näitä purjepusseja availleet...).

Uusi purje saatiin paikoilleen odottamaan testaamista. Hieno ilma!



Su 29.6.2014, Jussarössä koko päivän (matkapäivä 10)

Aamulla sataa kaatamalla ja säätiedotus lupaa rankkaa sadetta koko päiväksi. Samoin
tuuli on ennusteen mukaan kovaa. Näkymä on aivan harmaa ja sumuinen. Päätämme jäädä
kurjan kelin vuoksi, koska meidän ei ole pakko lähteä mihinkään. Illaksi tuuli tyyntyy,
mutta sadetta jatkuu lähes koko päivän. Vietämme koko päivän sisätiloissa, illalla pieni
souturetki kumiveneellä innokkaan Bastianin kanssa, joka on nyt oppinut soutamaan.

Myöhemmin saamme lukea uutisista, että Helsingin edustalla on neljän purjeveneen
masto katkennut kovan tuulen vuoksi (noin 15 m/s). Tuuli on ollut ilmeisesti puuskissa
tosi raju ja yllättänyt veneilijät.

Pakollinen lepopäivä - emme pahemmin poistu veneestä koko päivänä.


1 kommentti:

  1. Hieno blogi. Tulen seuraamaan teitä. Itse pidän myös blogia tahdenyhden.blogspot.fi moottorivene lisän näkökulmasta

    VastaaPoista