Matka jatkuu kohti Kasnäsiä, konevoimalla koska tuuli on ihan olematon.
Tilaa on täälläkin runsaasti, vaikka saavumme vasta iltapäivällä.
Lounaan jälkeen siirrymme uiskentelemaan kylpylään. Se on siisti ja vesi on ihanan lämmintä :) Lastenaltaassa vesi 33 asteista ja isossa altaassa 27 astetta. Uimisen jälkeen koko porukalla
tietysti tajuton nälkä.
Kasnäs yöpyminen 32 euroa, sisältää koko perheelle kylpyläliput.
Kasnäs |
Kylmää on, täytyy säätä ihmetellä! Tuuli on jäätävä. Onneksi ei pahemmin ole satanut, kylmyys on
pukeutumiskysymys - kunnon vermeillä kyllä pärjää. Pipo mieluummin kuin lippis. Hellevaatteita
eikä varvastossuja ole vielä tarvittu. Ja taas kerran totean, että "onni on toimiva lämmitin".
Kasnäsistä Taalintehtaalle ajettiin koneella, koska tuuli oli olematon. Valitsimme reitin, joka
kulki Lövön sillan alta, sillan korkeudeksi ilmoitetaan 19 metriä. Meidän maston korkeus
on 18 m. Sillan alitus oli niin jännittävää, että jalat tärisi koko porukalla. Kun siltaa
lähestyy ja katsoo ylös mastoon, se näyttää aivan siltä, että masto katkeaa ihan varmuudella.
No ei katkennut, mutta eipä sinne paljon tilaa enää väliin jäänyt.
Lähestymme Lövön siltaa, matkalla Kasnäs - Taalintehdas. |
Hyvästelemme maston ja otamme vielä viimeisen kuvan ennen sen katkeamista... |
Huh, huh... ei paljon jäänyt tyhjää... mutta matka jatkuu mastollisena :) |
Koluamme Taalintehtaalla sijaitsevat muutamat kaupat. Paras löytö oli äidille ja Bettinalle
hankitut fleece-pörrö-töppöset, nyt pysyy varpaat lämpimänä! Pikku-B on onnellinen, kun
saa vihdoin käyttää uutta potkulautaansa asfalttitiellä.
Syömme roskaruokaa grillillä ja saamme niskaamme lyhyen mutta rajun sadekuuron.
Leppoisa "ei tehdä mitään" -ilta. Illalla nautimme vierasvenesataman tilavista ja siisteistä
sauna- ja suihkutiloista.
Jos oli Helsingholmissa silmiä hivelevät saaristomaisemat, täällä Taalintehtaalla ei ole. |
Ke 25.6.2014, Taalintehdas - Hanko (matkapäivä 6)
Aamulla Taalinehtaan torille. Ostamme mm. japanilaiselta myyjältä sushi-annokset,
origami-askarteluja Bettinalle, muutaman kirjan lapsille, leipää ja ruuveja koukkujen
kiinnitykseen.
Matka jatkuu puolenpäivän jälkeen Hankoon. Tuuli sopivasta suunnasta ja sopivalla
voimakkuudella (noin 7 - 10 m/s). Vene kulki tosi hienosti! Pientä purjehässäkkää (jumia)
oli isopurjeessa lähtiessä, mutta purjeet saatiin pienen säädön jälkeen hienosti
toimimaan. Olimme rullanneet purjeen jotenkin huonosti sisään, tähän täytyy kiinnittää
jatkossa huomiota.
Hankoon johtava syväväylä oli helppo nakki, eipä tarvinnut paljon kääntyillä, kun
posottaa vaan valtatietä suoraan eteenpäin. Olemme perillä vasta illansuussa 17.30 aikoihin.
Hangossakin on hyvin tilaa, tyhjiä poijuja löytyy. Hangon vierasvenesatamassa on illalla
markkinat ja myyjiä on paljon.
Lähestymme Hankoa |
Rantautuminen Hangon vieraslaituriin |
To 26.5.2014, Hanko (matkapäivä 7)
Vietämme välipäivän Hangossa hengaillen. Aamupäivällä suuntaamme ostoksille.
Rannan pikkuputiikeista ostamme pari lippistä ja pipon. Ihanaa merihenkistä vaatetta ja
tavaraa olisi täällä tarjolla, mutta saamme pidäteltyä itsemme suuremmilta hömppä-ostoksilta.
Pesemme pyykkiä yhden koneellisen, jotta lasten suosikkipaidat saadaan taas käyttöön.
Venetarvikeliikkeestä investoimme isopurjeeseen uuden punaisen köyden. Kun hieno
punainen köysi saatiin asennettua, sen vieressä olevat köydet alkoivat näyttää ihan kulahtaneilta...
Sama efekti kuin kotona remontissa. Kun maalaa yhden seinän, vierimmäinen seinäkin on
maalattava ja kattokin on uusittava ja lattiallekin täytyy tehdä jotain... ja näin homma laajenee.
Päätämme hakea vielä aamulla lisää uusia värillisiä köysiä samasta kaupasta :)
Teemme myös pienen kävelykierroksen
vierassataman uloimmille laitureille,
joihin pääsee lautalla.
Huh huh, minkälaisia jahteja siellä on!
Kovin edullinen Hangon vieraslaituri ei ole,
yöpyminen 32 € yö, sis.sähköt.
Sauna ja suihkutilat ovat hyvät, tosin
kaikkein vilkkaimpina aikoina voivat olla
mitoitukseltaan pienet, sataman kokoon nähden.
Nyt oli hyvin tilaa saunassa ja suihkussa, mutta vieraslaituripaikoista oli vajaa puolet vasta
käytössä.
Hanko |
Samoja satamia on meidänkin tarkoitus koluta muutaman viikon päästä - silloin toivottavasti lämpimämmissä ja varmaan myös täydemmissä tunnelmissa. Nauratti tuo siltajuttu, koska tuli mieleen viime kesäinen Emäsalon sillan alitus. Veneellämme (ja allekirjoittaneella) taitaa vaan olla liian iso ego, kun itse pelkäsin, että kohta kolahtaa, vaikka sillan korkeus oli 18 metriä ja meidän maston 9 metriä :)
VastaaPoistaTuo sillan alitus aiheutti kyllä ihan oikeasti kauheat sydämentykytykset. Kun katsoo mastoa/siltaa sieltä alhaaltapäin, se näyttää ihan siltä, että ei voi mahtua millään. Mekin olimme etukäteen lukeneet parista paikasta, että sillan korkeus on 18 m, vaikka todellisuudessa sillassa oli kyltti 19 m. Ja sitten ryhdyttiin miettimään, että olihan se meidän masto 18 m vai oliko se sittenkin 18.5 m... No, jos uudestaan vielä Lövön sillasta mennään, niin ensi kerralla otan jo ihan rennosti :)
VastaaPoistaUskon kyllä, että jännitti, kun vedenkorkeuskin kuitenkin vaikuttaa oman osansa. Loppu hyvin, kaikki hyvin!
Poista