Syystoimet ja huolto - workshop-koulutus

La 25.10.2014 - Paraisten Venekeskus

S/y Solsidan nostettiin Paraisten Venekeskuksen telakalle maanantaina 20.10.
Emme ehtineet koko viikkona käymään telakalle, joten lauantaina suuntasimme
katsomaan mitä meidän rakkaalle veneelle kuuluu.

Kesäiset pohjakosketukset eivät ole jättäneet mitään jälkeä köliin,
joten niistä ei tullut murheita.

Sprayhoodin rikkinäinen vetoketju.


Sprayhood viety korjaukseen:


Vein sprayhoodin viime viikolla
korjattavaksi Juha Lahtonen Oy:lle.
Palvelu siellä oli todella ystävällistä.
Meidän sprayhoodiin vaihdetaan ikkunat, ommellaan uusi valkoinen reuna-kantti, korjataan vetoketjut, se pestään ja käsitellään aurinkosuojalla.
Kustannusarvio tälle oli 150 - 200 euroa.

Suoraan sanottuna olin hämmästynyt toimenpiteen kohtuullisesta hinnasta,
itse odotin työn maksavan noin 500 euroa... mutta kerrankin näin päin.

Kuomufirma Lahtosella Marjut lupasi, että korjauksen ja pesun jälkeen sprayhoodista
tulee ihan uuden veroinen. Uskon, että näin varmasti on.

Ja sitten siihen syyshuoltoon...
Koska olimme hieman epävarmoja, mitä kaikkea meidän pitää syksyllä veneessä tehdä
ja  osaammeko löytää oikeat letkut ja nappulat - tilasimme apua Paraisten Venekeskuksen
Matti Pasilalta.

Hän piti meille lauantaina pienen workshop-koulutuksen, jossa yhdessä, kädestä pitäen
tehtiin syystoimet koneelle ja makeavesijärjestelmään. Öljyn- ja suodattimien vaihto oli tehty
Pasilan toimesta jo edellisellä viikolla, ennen nostoa.

Tein workshop-koulutuksesta pienen selostuksen, lähinnä sen vuoksi että pärjäämme
tulevina vuosina itse ja ehkä joku muukin "aloittelija" voi tästä tiedosta hyötyä.

Koneeseen glykoolit:


1.
Sulje pohjahana (meriveden sisääntulo).

2.
Käynnistä kone noin 15 sekunniksi, jolloin kone sylkee koneessa
olevan meriveden ulos pakoputkesta.

3. 
Kaada merivesisuodattimen purkkiin (kts.kuva) glykoolia noin 3 litraa - samanaikaisesti
ulkona kaveri laittaa koneen käyntiin ja vahtii, kunnes pakoputkesta tulee glykoolia ulos.
Kone käy siis vain sen aikaa, että glykoli on kulkenut läpi koneen ja sen jälkeen kone
sammutetaan.

4. 
Avaa pohjahana, jotta se on valmiiksi auki keväällä.

Merivesisuodattimesta kaadetaan sisään glykoolia, samanaikaisesti kun konetta käytetään.

Öljyn ja suodattimien vaihto:


Nämä oli tehty jo aikaisemmin, veneen ollessa vielä vedessä.

1.
  Moottoriöljyn vaihto.

2.  Vaihteiston öljyn vaihto.

3.  Öljyn- ja polttoaineen suodattimien vaihto.

4.   Koneen käynnistys ja ilmaus (polttoainesuodattimen vaihdon jälkeen tarpeellinen).

Öljyn tyhjennys: avaa musta nuppi koneen vasemmalla puolella pohjassa. Öljy imaistaan siitä ulos.


Öljynsuodattimen vaihto.


Polttoainesuodattimen vaihto.

 Makeavesijärjestelmän tyhjennys:


Tämä toimitus oli nimeltään vakumointi - eli vesi imetään pois alipaineella.

1. 
Valuta molemmat makeavesitankit tyhjäksi.

2. 
Käännä lämminvesivaraajan alla oleva "nuppi" auki (se lonksahtaa),
jolloin säiliö saa korvausilmaa.


Lämminvesivaraajan pohjassa on nuppi, joka avataan.

3.
Liitä pumppu kiinni makeavesijärjestelmän tyhjennysletkuun.
Bavariasta löytyy koneen vasemmalta puolelta sininen letku (kts.kuva),
jonka kautta koko makeavesijärjestelmä voidaan tyhjentää.

Makeavesijärjestelmän tyhjennysletku. Irroita valkoinen korkki ja liitä tyhjennyspumpun letku siihen kiinni.

Tyhjennyspumpun letku kiinnitettynä siniseen letkuun.
Tyhjennyspumppu. Toinen pää sinisessä letkussa ja toinen pää lavuaariin. Pumppu ottaa virran tupakansytyttymestä.









Tyhjennuspumppu Biltemasta.

Kaada wc-pönttöön glykoolia. Pumppaa kunnes glykooli on mennyt läpi tyhjennysletkun.

Kaada suihkutilan lattiakaivoon glykoolia, käynnistä lattiakaivon tyhjennyspumppu, kunnes glykooli on mennyt läpi.

Ensi keväänä tehtävää:


1.
Impelleri kannattaa vaihtaa joka toinen vuosi aina keväällä.
Koska me emme tiedä, milloin impelleri on viimeksi vaihdettu,
vaihdamme sen uuteen ensi keväänä.

2.
Vetolaitteen kumi - täytyy selvittää pitääkö se vaihtaa.


Impelleri vaihdetaan keväällä 2015 - jatkossa impelleri vaihdetaan joka toinen kevät.


Siivousvinkki:

1.
Pyyhi pinnat tolulla tai kloriitilla, se ehkäisee hometta.

2.
Jätä kloriittipuollo veneen tiskipöydälle korkki avoinna. Ainetta haihtuu talven
aikana ilmaan ja se ehkäisee homeen muodostumista.

3.
Jätä kaikki mahdolliset kaapit ja luukut avoimeksi.
Patjojen paras paikka talvella on kotona varastossa.


Siivous on vielä kesken, loputkin patjat viedään kotiin, kunhan saadaan autoon mahtumaan.




Seuraavaksi aloitamme katoksen rakentamisen, mutta se on vielä suunnitteluvaiheessa.
Pohdinnan ja tutkinnan tuloksena tavoitteena on maassa omilla jaloillaan seisova katos,
jonka rakennamme itse puutavarasta.
Valmiit alumiinirunkoiset katsokset maksavat 850 - 1500 euroa.
Katoksen rakentamisesta tulee "mielenkiintoista" - palaamme siihen myöhemmin :)

PS. Tässä vielä yksi hyödyllinen linkki (Keilalahden venekerho), jossa
ohjeet veneen talvihuoltoon >>



3 kommenttia:

  1. Hyvä vinkki tuo kloriitti pullo, kiitos! Itse olen myös pyyhkinyt paikat tolulla, erityisesti ne, joissa on laitettu ruokaa, todella hyvin. Mukavasti on estäntyt homeen muodostumista. Me laitetaan lisäksi vielä muutama kosteuden suoja talveksi veneeseen (käydään ne pari kertaa tyhjentämässä talven aikana). Tästä se talvi alkaa ja uuden tulevan kauden suunnittelu =). Ihanaa syksyä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Katinka kommentistasi :) Meillä on vielä pieni "paniikki" meneillään tuon katoksen kanssa... Onneksi ei näytä vielä siltä, että lunta ihan heti tulisi, joten toivottavasti ehditään se kyhäämään ajoissa. Hyvää syksyn jatkoa myös sinulle :) Terveisin Maarit

      Poista
    2. Pieni varoituksen sana masto pystyssä telakoinnista. Jokunen vuosi sitten Raision telakalla kaatui masto pystyssä telakoitu saman valmistajan vene. Syynä kaatumiseen oli telakointipukin jalan vääntyminen maston aiheuttaman keinumisen seurauksena myrskyssä. Telakointipukki oli saman tyyppinen, mitä teilläkin. Kyseisen pukin ongelmana on pituussuuntaisen tuen puuttuminen, joka sallii pystytukien vääntymisen. Maston kaatamisen etuna on myös se, että nostimet on helpompi tarkastaa ja vaihtaa laskettuna kuin pystyssä. Kaato ja pystytys ovat helpompi operaatio kuin ensinäkemältä luulisi. Tuttavapiiristä tai naapurista löytynee apua, epäilemättä kaupallisia toimijoitakin on.

      Poista