ruostumattomasta teräksestä valmistetut kaaret ovat valmiit, kaavat on piirretty, kankaat
leikattu ja ompelutyö voi alkaa. Myös kaaret valmistettiin MP-venekuomulla ja ne olivat
kyllä todella hienot! Laadukasta ja upeaa työtä.
Pääsin seuraamaan biminin valmistuksen työvaiheita MP-venekuomun tehtaalle Ruskolle.
Ennen kun käyn esittelemään työvaiheita kuvina, pakko antaa suuri arvostus MP-venekuomun mallimestarille Karille, joka on työskennellyt kuomujen parissa 35 vuotta ja samassa firmassa!
Ilmeisen mukava työpaikka, koska henkilökunnan vaihtuvuus on minimaalista ja monilla on
pitkä työsuhde samalla työnantajalla. Hieno juttu, se on harvinaista nykyään :)
Mallimestari Kari on ihan superkiva tyyppi ja huippu ammattilainen. Hän selosti minulle biminin
valmistuksen eri työvaiheita ja se oli kyllä mielenkiintoista. En olisi ikinä uskonut, että siinä on
niin paljon erilaisia työvaiheita. Koko homman valmistuminen on monen ammattilaisen
yhteistyötä.
Karin kanssa menimme yhdessä halliin, jossa meidän kaaret olivat jo valmiina pystytettynä.
Minä ällistyin, miten suuri kehikko se oli. Epäuskoisena varmistin pariin kertaan, onko tässä
joku mittausvirhe, meidän vene ei voi olla näin suuri... Mutta kyllä, kaaret olivat ihan täsmälleen
oikean kokoiset ja kehikko meidän sitlootan kokoinen. Miten kehikko voikaan "kuivalla maalla"
näyttää niin jättimäisen suurelta.
Wau, maltain tuskin odottaa kesäkuulle sovittua asennusta!
Homma alkaa kaavojen piirtämisestä. Kari levittää kaarien päälle ison muovin, jonka hän kiinnittää
kaariin tarkasti nuppineuloilla. Sen jälkeen muoviin piirretään tussilla merkit, joiden avulla
kaavat piirretään.
Kun muoviin on merkitty kaikki tarvittavat merkit, siirrytään sisälle tuotantotiloihin.
Kari levittää jättiläismuovin pöydälle ja piirtää kaavat tarkasti merkintöjensä mukaan.
Ammattimies työssään - näkee kyllä, että tässä firmassa on syntynyt kuomu jos toinenkin
vuosikymmenten aikana. Erityisen hienoa on mielestäni se, että MP-venekuomu on perheyritys,
joka on perustettu edellisen sukupolven toimesta vuonna 1953.
Arvostan yrittäjyyttä (olenhan yrittäjä itsekin), ja erityisesti sitä, että yritys on vanha - ollut
olemassa pitkään ja säilynyt elinvoimaisena läpi kaikkien vuosien ja yhteiskunnallisten muutosten.
Tässä syntyy biminin kaavat.
Kaavojen jälkeen siirrytään leikkaamoon, jossa Kari tekee yhteistyötä muiden ammattilaisten
kanssa. Meille on tulossa tumman sininen kangas, joka on samaa väriä, kuin meidän sprayhood.
Kankaan leikkaaminen on tarkkaa hommaa! Siinä täytyy ottaa huomioon mm. materiaalin
suunnat. Monet isot kuomut syntyvät useista pienemmistä paloista, joiden täytyy liittyä
täydellisesti yhteen ja kankaan lankasuunta täytyy olla tietysti aina samaan suuntaan.
Seuraavaksi bimini siirtyy ompelimoon. Ompelijalla täytyy olla hyvä hahmoituskyky, sillä
erilaisia paloja on paljon! Tarkkaa puuhaa, joka vaatii keskittymistä.
MP-venekuomu, Vesontie 1, Rusko http://mp-venekuomu.fi/ |
Meidän bimini jäi sinne nyt ommeltavaksi, minä näen valmiin lopputuloksen, kun bimini
asennetaan paikoilleen kesäkuun puolivälissä.
Seuraava raporttini tästä aiheesta onkin sitten ihanan biminin alta :)
Lue tästä miten bimini asennettiin ja näet sen valmiina >>
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti