11.7.2016

Vaxholm (Ruotsi) - Tukholma Wasahamn

Perjantai 8.7.2016, Vaxholm (Ruotsi) - Tukholma Wasahamn

Lähtö Vaxholmista aamulla kello 10.00. Söimme aamupalaa matkalla, jotta pääsimme
ripeästi liikkeelle. Olimme jännittyneitä ja epäuskoisia, miten saisimme paikan suositusta Wasahamnista, jonne pääsyä havittelee muutamaa muukin veneilijä heinäkuussa.
Ajoimme koko kahden tunnin matkan koneella. Tukholman esikaupunkia ulottuu aika pitkälle
saaristoon ja matkalla ihailimme ruotsalaisia kivoja taloja. Yhteysalusliikenne on aika kovaa - nämä
"Vaxholmit" ajaa todella kovaa vauhtia edes takaisin ja tekee valtavan suuret aallot.

Puolen päivän aikaan, kello 12.00 saavuimme Wasahamniin. Suureksi hämmästykseksi
siellä oli tilaa! Ja siellä oli itseasiassa tilaa vielä illallakin, eli satama ei tullut täyteen
koko päivänä. Viime vuodesta meillä oli se käsitys, että veneitä jonotti jatkuvana virtana
satama-altaaseen pääsyä, mutta tänä vuonna asia oli toisin. En tiedä mistä tämä johtuu, onkohan
vielä niin aikainen heinäkuu, että veneitä on vähemmän liikkeellä.

Sataman maamerkkinä, Wasahaminin vieressä, on Gröna Lundin huvipuisto ja hauska
kirahviksi maalattu nosturi.

Saimme Wasahamnista oikein hyvä paikan, keskimmäisestä sisäaltaasta.
Kun istuimme sitlootassa katselemassa muita veneitä, näimme yhdellä silmäyksellä
lippuja ja venekuntia kahdeksasta eri maasta!

Wasahamnissa on sivupuomit, osa niistä on liian kapeita meille. Saimme hyvän paikan satamassa.
Satama-allas on todella kapea, joten ajaminen siellä oli aika jännittävää (meillä ei ole keula-
potkuria, joka helpotaisi ahtaissa paikoissa). Me mennään siis vain taidolla :)

Sataman ulommaisessa laiturissa oli todella suuria veneitä. Kävimme ihailemassa niitä.
Ihmettelimme mm. valtavan kokoista, 60 jalkaista katamaraania.
Huomaa alla olevassa kuvassa Patin pituus (189 cm) suhteessa katamaraanin kyljen korkeuteen.

Satama-alktaan ulkolaidalla oli tosi isoja ja hienoja veneitä, monesta eri maasta.

Djurgården puistossa oli hanhi-ongelma. Hanhen kakkaa oli kaikki nurmikot ihan täynnä.
Emme olisi tähän kakka-asiaan edes kiinnittäneet huomiota ilman koiraa - nimittäin
kun talutimme Herttaa, oli todellinen ongelma, ettei hän napsinut jokapuolella olevia kakka-
kikkareita suuhunsa. Hyi!

Tukholmassa perjantai 8.7. - maanantai 11.7.2016

Teineillä oli kova paine päästä Tukholman kauppoihin ostoksille, tyttö odotti erityisesti
Viktoria´s Secret ja Hollister -kauppoja. Poika halusi päästä jättikokoiseen XXL-urheilukauppaan.

Kuljimme vanhaan kaupunkiin Wasahamnin vierestä lähtevällä lautalla. Siitä oli lyhyt matka
kävellä keskustan ostoskeskuksiin.

Ruotsissa kaikki on niin ihmeellistä... :) Mc Donaldsissakin oli itsepalveluautomaatti,
jolla tehtiin tilaus ja maksettiin. Kun oma numero ilmestyi näyttötaululle ravintolan seinällä,
tilaus noudettiin tiskiltä. Näin ne asiakaspalvelutyöpaikat pikkuhiljaa poistuu ja koneet
korvaa työn.

Perjantaina Hertta-koira täytti 10 viikkoa! Hän on koko perheen lellikkivauva :)
Hän makaa täysin rentona ja nauttii kaikesta paijaamisesta ja silittelystä. Sitä hän saakin
roppakaupalla. Erityisen söpö on hänen vaaleanpunainen pentumasu...

Maarit ja pikkupoika kävivät sunnuntaina Wasa-museossa, joka on aina yhtä suuri elämys.
Museo ja koko näyttely on erittäin hienosti toteutettu! Pojalla riitti ihmettelemistä
jättikokoisessa laivassa ja sen tarinassa.

Wasa-laivan pienoismallissa on paljon värikkäitä yksityiskohtia.

Laiva on ollut aikoinaan sanoin kuvaamattoman upea puuseppien ja laivanrakentajien mestarinäyte.
Valitettavasti painopiste oli pielessä ja laiva kaatui heti pienestä tuulen henkäyksestä.

Pienoismalli esitteli, miten Wasa-laiva on nostettu ylös 60-luvulla.
Todella hieno tämäkin toteutus!

Yhtenä iltana pidettiin pyykkipäivä ja pyykättiin muutama koneellinen pyykkiä.
Satamassa oli siihen hyvät mahdollisuudet ja erityistä plussaa mahdollisuudesta levittää
myös pyykkiä kuivumaan telineelle tai henkareille.

Meidän oli alunperin tarkoitus lähteä sunnuntaina, mutta jäimme "laiskuuttamme" vielä kellumaan
maanantaihin saakka. Miehistö oli maanantaina jo jonkin verran apaattista ja kyllästynyttä
olemaan Tukholmassa ja toiveita muunlaiseen ympäristöön oli jo ilmassa. Isompaa poikaa
poltteli taas päästä ajamaan kumiveneellä ja muita lapsia houkutteli uintimahdollisuudet jossain
muualla.

Maanantaina Maarit shoppaili kaupungilla vielä vähän aikaa yksinään ja toi tuliaisina
koko porukalle erittäin herkulliset sushit!

Tiistaina oli sitten vihdoin aika jatkaa matkaa...