6.7.2020

Lomavko 2/2020: Hotskär Näsby - Glada Laxen - Seglinge - Bomarsund - Kastelholma - Rödhamn - Maarianhamina

2. LOMAVIIKKO - 27.6. - 5.7.2020

Toisen lomaviikon reitti:

Hotskär Näsby - Glada Laxen - Seglinge - Bomarsund - Kastelholma - Rödhamn - Maarianhamina Länsisatama

Koko toisen lomaviikon seilasimme yhdessä ystäviemme s/y Carlan miehistön kanssa.
s/y Carla kulkee kuin raketti, ja oli aina ensimmäisenä perillä kohteessa, kun jumbosijalta
ponnistanut s/y Solsidan saapui rantaan :D

"Se mikä nopeudessa hävitään, se sisätiloissa voitetaan". - vanha Solsidanilainen sananlasku -

Houtskär Näsby - Glada Laxen, lauantai 27.6.2020 (matkapäivä #9)

Aamulla lähtö Houtskärin Näsbystä, matkalla oli kevyttä myötätuulta, aurinkoa ja lämpöä.
Yhdessä s/y Carlan miehistön kanssa valitsimme seuraavaksi kohteeksi Glada Laxenin.

Aurinko paistoi ja myötätuuli on lämmin. Tyttö-B oli vapaaehtoisesti tullut mukaan viikoksi.
Tämän vierailun vuoksi olimme erityisen iloisia upeasta auringonpaisteesta ja hienosta kelistä.

Perillä valmistimme porukalla yhteisen lounaan, jonka nautimme s/y Carlan kannella.

Glada Laxeniin on valmistunut uusi palvelurakennus, jossa on todella siistit ja asialliset suihku- ja wc-tilat. Vaateputiikki tulee myös siirtymään palvelurakennuksen päätyyn.

Glada Laxen - Seglinge, sunnuntai 28.6.2020 (matkapäivä #10)

Seilasimme edelleen yhdessä s/y Carlan miehistön kanssa seuraavaan paikkaan, Seglingeen.
Helle ja auringonpaiste on edelleen seuranamme.

Seglingessä vuokrasimme polkupyörät ja koko porukalla suuntasimme pienelle retkelle.
Valitettavasti kauppa oli sunnuntaina kiinni, olisimme ostaneet jäätelöä ja virvokkeita.
Poljimme pienelle uimarannalle saakka, jossa uimarit kävivät kastautumassa. Ilma oli todella
helteinen.

Yhteinen ruokailuhetki on kiva!
Valmistimme taas s/y Carlan miehistön kanssa yhdessä lounasta, "nyyttikesti" -meiningillä.

Seglinge - Bomarsund, maanantai 29.6.2020 (matkapäivä #11)

Matka jatkui edelleen yhdessä s/y Carlan miehistön kanssa. Päätimme seilata Bomarsundiin.
Jouduimme voimakkaaseen sadekuuroon ja taisi siinä vähän ukkostaakin.
Yhdessä vaiheessa vettä tuli aivan saavista kaatamalla, niin paljon kuin vaan vettä voi taivaalta tulla.
Meitä vaan nauratti... sade kuuluu tähän harrastukseen ja se on vain pukeutumiskysymys.
Kunnon varusteilla sade ei haittaa.
Ukkonen tietysti haittaa, koska se on vähän pelottava. Ensisijaisesti merellä ei kannata olla
ukkosella, mutta jos siellä jo ollaan, niin eipä siitä kovin nopeasti poiskaan siirrytä.

Joskus se on tätäkin. Laitettiin sadekuvia Facebookiin ja Instagramiin, ettei pelkästään auringonpaistetta
näytetä. Sadetta tuli kuin Esterin pepusta ja näkyvyys oli sateen vuoksi ihan olematon.

Loppumatkasta sade kuitenkin taukosi ja ilma vähän kirkastui.
Saimme vierailevan tähden kömpimään lämpimästä hytistään ulos ohjaamoon.

Bomarsundin vieraslaituria vastapäätä on niin jylhät kalliot, ettemme ole tainneet
nähdä mitään sellaista aikaisemmin. Kallioiden muoto oli mielenkiintoinen, kuin kirveellä
olisi leikattu.

Bomarsund oli meille ihan uusi kohde, jossa emme ole vierailleet aikaisemmin.
Sataman laiturit olivat ihan uudet, samoin vesi + sähkö laiturilla.
Palvelut (wc ja suihku) ovat camping-alueella, johon on pieni kävelymatka.

Bomarsundissa nettiyhteys oli todella huono ja sai nuorison lähes romahtamaan. "Kääk! Yhteydenpito
ulkomaailmaan oli vaarassa".
Hinasimme nettimokkulan maston huippuun ja tilanne oli taas
hetkeksi pelastettu ja rauha maassa.

Viereinen Camping-alue oli kyllä todella väsähtänyt. Lähdimme porukalla pienelle kävelyretkelle ja ihmetys oli suuri, kun camping-alueen kahvila-kioski oli suljettu maanantaisin ja tiistaisin...
Todella outoa, heinäkuu kuitenkin on sesonkiaikaa, jolloin kannattaisi olla auki seitsemän päivää
viikossa matkailijoita varten... Tällä kertaa jäi siis pullat, kahvit ja jätskit syömättä.

Satama siis oli kuitenkin oikein hyvä, laiturit ihan priimaa. Ja suojainen kiva paikka. Satamassa
ei todellakaan ollut mitään vikaa, vaikka paikka muuten oli hieman nukkavieru 70-lukuinen.

Alla perinteinen "matkailukuva".

Maarit varustautui käveluretkelle kumisaappailla, kun muut kengät olivat päivällä kastuneet rankkasadekuurossa läpimäriksi. Säätila vaihtui kuitenkin iltapäivällä todella helteiseksi ja
aurinkoiseksi, eikä sateesta ollut enää tietoakaan... kumisaappaat muuttuivat jaloissa pidettäviksi,
"minisaunoiksi" :D

Kävimme katsomassa Bomarsundin linnan rauniot. Hienot olivat systeemit ja valtavan suuri alue.
Aikoinaan ollut kyllä aikamoinen rakennusprojekti, tämä linnoitus.

Linnoitus on ollut todella valtavan suuri. Siinä on ollut sen aikaisilla rakennustyömiehillä ja -insinööreillä aikamoinen savotta.  Linnoitus tuhottiin Oolannin sodassa vuonna 1854
(linnoitusta rakennettiin vuosina 1832-1854). Lähde: Wikipedia (kuva alla)

Kannattaa ehdottomasti kiivetä satamasta lähtevä luontopolku, joka vie korkealle mäen päälle.
Siellä sijaitsee lisää linnoitusta (tai jotain vartiotorneja), nämä rauniot näkyivät jo kallion laella,
satamaan sisään ajettaessa. Aivan huikeat näköalat ja erittäin hieno paikka!

Ylhäältä avautui aivan huikeat näköalat.
Sitä ei pysty millään ikuistamaan valokuviin.

s/y Carlan pääkokki paistoi kävelyretken jälkeen koko porukalle lättyjä, jotka maistuivat aivan erityisen hyviltä, koska "kahvila/pulla/jäätelö" -ostokset jäivät saamatta.

Meidän pikku-B:n mielestä tämä viikko s/y Carlan miehistön kanssa on ollut koko reissun
parasta aikaa, koska porukassa on niin paljon hauskempaa. Niinhän se on!

Keskiviikkona jatkoimme matkaa seuraavaan kohteeseen, mutta vielä ennen sitä pyyhkäisimme aamulla
isolla tilataksilla Taffelin tehtaan myymälään. Hauska retki erityisesti lapsille, jotka olivat aivan tohkeissaan kaikista herkuista, joita kassiin pakattiin.

Nyt riittää mussutettavaa :D

Bomarsund - Kastelholma, tiistai 30.6.2020 (matkapäivä #12)

Meillä oli "linnoitus-teema", sillä jatkoimme edelleen samoilla linjoilla. Seuraava kohde oli siis Kastelholman linnoitus. Täälläkin satamassa oli erittäin hyvin tilaa, kuten kaikissa paikoissa vielä
tähän mennessä.

Kastelholmassa sattui olemaan paikallinen markkinapäivä.

Illalla pelasimme yhdessä s/y Carlan miehistön kanssa "plumppia" pelikorteilla. Se oli todella hauskaa!
Ja mussutimme tietysti aamupäivällä hankittuja sipsejä, juustonaksuja, suklaarusinoita ym.
pahoinvointiin saakka...

Kastelholma - Rödhamn, keskiviikko 1.7.2020 (matkapäivä #13)

Kastelholmasta jatkoimme matkaa kohti Rödhamnia. Kanavan nostosilta meni kiinni aivan nenän edestä, joten jouduimme odottelemaan 45 minuuttia sen avautumista (silta avautuu tasatunnein).

Mukava, leppoisa sivumyötäinen tuuli kuljetti meidät Rödhamniin.

Rödhamn on yksi hienoimmista ja idyllisimmistä paikoista. Sitä ei voi kylliksi ylistää!
Koko paikka on toteutettu hienosti, laadukkaasti, luontoa kunnioittaen.
Tänä vuonna Rödhamniin on tullut ihan uusi palvelurakennus, jossa suihkut! Lämmin vesi
lämpiää aurinkoenergialla. Harmaavesi käsitellään erillisessä laitoksessa ja suodatetaan.
Koko toiminta on erittäin ekologista.

Harmaavesi suodatetaan laitoksessa. Iso peukku ympäristöystävällisyydestä!

Rödhamnissakin oli tilaa vaikka kuinka paljon. Kesäkuun loppu ja veneilijät eivät vielä ole
kansoittaneet suosikkipaikkoja.

Paikallista kalakeittoa lounaaksi.

Rödhamnin vessat on niin hienot! Ne on raikkaat, siistit ja puhtaat aina.
Oli pakko taas kuvata ne tähän, koska näistäkin tulee hyvä fiilis. Rödhamnia hoidetaan
rakkaudella ja asiakaslähtöisesti.

Vessojen vieressä käsienpesupaikka, sekin oli suloisella taululla varustettu.

Pikkukalojen haaviminen laiturilta... kaikkien satamien lasten suosikkipuuhaa vuodesta toiseen.

Rödhamnin luonto ja punaiset kalliot ovat niin upeat, ettei mitkään sanat riitä kertomaan.

Rödhamn - Maarianhamina Länsisatama, torstai 2.7.2020 (matkapäivä #14)

Maarianhaminassa olimme torstai 2.7. - sunnuntai 5.7.2020

Länsisatama on sympaattinen ja kiva paikka. Yleensä viihdymme Maarianhaminassa muutaman
päivän, niin kuin nytkin. Meillä on runsaasti lomaa jäljellä, eikä siis kiire mihinkään.
Normaalisti satama on heinäkuun ensimmäisellä viikolla jo ollut aivan täynnä, mutta nyt oli
runsaasti tilaa. Arvioimme, että ehkä noin 20% paikoista oli varattu ja kapasiteetista 80% oli
tyhjillään. Korona-rajoitusten vuoksi ei ole paljon ruotsalaisia näkynyt, muutama venekunta vain.
Uskomme, että Ahvenanmaan saariston yrittäjät ovat eniten kärsineet ruotsalaisten puuttumisesta.

Saapumispäivänä oli niin kova ja puuskainen tuuli, että ei ollut minkäänlaista mahdollisuutta
päästä perä edellä laituriin.

En tiedä miten sallittua se siellä satama-alkaan perukoilla on uida, mutta
joka tapauksessa pieniä uintipuuhia siellä harrastettiin. Maarianhaminan lelukaupasta
ostettiin iso donitsi, tarkoituksena vetää sitä hieman kumiveneen perässä (myöhemmin
kokeiltiin, ei onnistunut).

Maarianhaminan keskustassa oli sympaattinen, pieni sininen "me gusta food truck".
Söimme mahdollisesti parhaat "Halloumi-hampurilaiset" ikinä, ehdottomasti arvosana 10+

Tyttö-B saateltiin Maarianhamina-Turku laivaan perjantaina kello 13.45. Illaksi kotiin.
Kiva, kun saimme pitää hänet vieraana viikon. Tästä matkamme jatkuu taas kolmen hengen
miehistöllä.

Kokki ja sotkuinen vene...  Onneksi pieni tila saadaan nopeasti fiksattua edustuskuntoon.

Maarianhaminan Länsisatamassa on parhaat mahdolliset puitteet pyykin pesuun. Erityisesti
kuivauskaappien vuoksi, pyykki saadaan todella tehokkaasti ja nopeasti puhtaaksi ja kuivaksi.
Täällä pestiin tähän saakka likaantuneet pyykit. Länsisataman pyykkikoneille ja kuivauskaapille
annamme arvosanan 10+

Haluatko lukea lisää kesän 2020 lomamatkasta?