4.7.2019

Maarianhamina - Blidö (Ruotsi) - Ingmarsö (Ruotsi)

Keskiviikko 3.7.2019, Maarianhaminan Itäsatama - Blidö (Ruotsi)

Aamulla reippaasti ylös, jo ennen kello yhdeksää, jotta pääsemme ajoissa liikkeelle.
Kävimme aamulla vielä tankkaamassa 200 eurolla dieseliä.

Sitten lähtö ylitykselle. Tuuli oli koko ylityksen ajan erittäin tasainen 8-9 m/s, etusivutuulta. Ennusteet kertoivat sivumyötäistä, mutta etusivu toteutui koko matkalle. Mutta se oli ok, koska se pysytteli maltillisessa voimakkuudessa. Aallokkoa oli jonkin verran, mutta ei häiritsevän paljon. Ruotsin päässä tosin aallokkokin lisääntyi ja tuli korkeammaksi.

Ylitys meni siis hyvin... siihen saakka kunnes saavuttuamme Ruotsin saariston reunalle (ohitimme ensimmäiset luodot), meidän edessä oli yht äkkiä aivan sysimusta ukkospilvi. Kaukaa katsottua hieman salamoi ja ei kestänyt kuin pienen hetken, niin olimme ukkosmyrskypilvessä. Meillä oli siinä vaiheessa vielä täydet purjeet päällä, kun olimme vain ihmetelleet että mitäs nyt tehdään. Todella nopeasti tuuli nousi 20 m/s ja muutamat puuskat jopa 25 m/s. Se oli aivan kauheaa! Ryhdyimme kovalla kiireellä ottamaan purjeita sisään. Veneen keula ei pysynyt millään tuulessa, koska tuuli oli erittäin voimakas. Jouduimme pyörimään siinä suurta ympyrää - onneksi oli tilaa ympärillä pyöriä. Mutta todella pelottava tilanne. Lopulta saimme purjeet pois ja moottorin käyntiin. Samalla alkoi  voimakas vesisade meidän niskaan. Tätä myrksyä ei kestänyt onneksi kovin kauan, ehkä 20-30 minuuttia ja sen jälkeen tuuli taukosi taas ennalleen. Maaritin jalat tärisi kauttaaltaan vielä jonkin aikaa, tilanteen selvittyä.

Pikku-B ja Hertta-koira menivät turvaan keulahyttiin :)
Hertta-koiralla on erittäin hyvä meri-kestokyky, koska hän on niin tottunut veneilijä. Hän tuli meille 8 viikon ikäisenä kolme vuotta sitten, ja hänen ensimmäiset viisi viikkoa meidän perheessä oli purjeveneessä. Eli hän tuli pentuna suoraan kesälomalle mukaan. Hän ei hätkähdä minkäänlaista aallokkoa. Sitlootassa hän kääriytyy mielellään matkan aikana fleecepeittoon tai tänä kesänä hän on nukkunut omassa kassissaan.

Saavuimme perille Blidöhön 8,5 tuntia sen jälkeen, kun lähdimme Maarianhaminasta.
Oli aika kiva päästä rantaan! Kiinnityimme sivukiinnitykseen, satamassa oli vain pari-kolme vierasvenettä meidän lisäksi. Menimme syömään rannan ravintolaan, Pati ja pikku-B söivät pizzaa ja Maarit söi halloumi-hampurilaisen ranskiksilla.

Näkymä ravintolan terassilta.

Iltakävelyllä silmiin pisti hauskan näköinen puu-kerrostalo - kyllä nämä ruotsalaiset osaa!

Illalla uni tuli tosi aikaisin, oli sen verran jännittävä ja rankka päivä.

Torstai 4.7.2019, Blidö (Ruotsi) - Ingmarsö (Ruotsi)

Nukuimme aamulla pitkään ja rauhallisesti. Siirtymä seuraavaan paikkaan, Ingmarsöhön kesti vain 2,5 tuntia ja vedimme sen koneella vastatuulta. Ruotsin saariston yhteysalukset vetivät taas tuhatta ja sataa ohi ja tekevät jättimäisiä aaltoja. Matkalla ihastelimme ruotsalaisten rantarakentamista ja idyllisiä kauniita taloja. Ingmarsö oli viihtyisä ja kiva satama. Noin kello 16 pintaan alkoi vesisade ja pysyttelimme sisätiloissa. Sade taukosi yhdeksän-kymmenen aikaan illalla, jolloin kävimme koirakävelyllä.

Olimme paikalla nro 9 - Ingmarsön nettisivuilta löytyi hyvä laiturikartta.

Perjantaille on luvassa erittäin kovaa tuulta ja sadetta, joten jäämme tähän tuulensuojaan koko perjantaipäiväksi, ja matka jatkuu vasta lauantaina.

Perjantaina satoi koko päivän, ja makasimme sisällä tekemättä yhtään mitään... paitsi Maarit näpytteli työjuttuja, kun oli siihen hyvää aikaa.

Sataa, sataa ropisee - eipä tarvitse paljon tulla veneestä ulos.

Kuvassa vasemmalla oli erittäin asialliset ja uudehkot suuihku/wc-tilat.

Lauantaina aamulla ilma oli taas kirkastunut ja aurinko paistoi, kun oli aika jatkaa matkaa. Seuraavaksi Grinda, joka on ihan pienen matkan päässä.

Ingmarsön leipomo/pullakauppa, jossa on tuoretta leipää arkisin klo 7.30-15.00.

Lähdön hetkellä ilmakin jo alkoi kirkastumaan!